HARI SUNAT MEMOTONG / MENGGUNTING KAIN

Hari-hari yang sunat potong kain adalah Isnin, Khamis dan Jumaat.

Oh ye ker? Ada hari sunat memotong / menggunting kain pulak? Tak caya gi tanya mana-mana tukang jahit or designer fesyen kat butik. Tu pun kalo diorang nak bagitau, yela kan related dengan business diorang juga.

Ni pun saya tanya dengan dengan designer baju (pernah reka baju Faizal Tahir untuk persembahan AJL 2011 – persembahan yang masuk dalam tangki air tu.. hehe).Dia kata Isnin, Khamis dan Jumaat tu mmg khas untuk potong sahaja. hari lain baru menjahit, jahit baju, jahit manik dan sebagainya.

Perkara ini juga diakui oleh kawan-kawan yang emak dia tukang jahit.

Bukan apa untuk bagi sedap pakai kalau kita potong nanti, betul-betul ikut badan. Kalau kita tak sempat pun, potong bersyarat, maksudnya gunting mana-mana belah kain sikit dulu pada hari-hari yang sunat potong.Potong sikit pun tak pe kat hujung-hujung kain tu.

Saya ada meng’google’, tapi yang ada hanya memotong kuku, melibatkan hari yang sama (Isnin, Khamis dan Jumaat), mungkin itu sebabnya 😀

***

Hari Sabtu : nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

Hari Ahad : nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kepadanya kemiskinan

Hari Isnin : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sihat

Hari Selasa : nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk kepadanya penyakit

Hari Rabu : nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

Hari Khamis : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

Hari Jumaat : nescaya keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah SWT

(Sumber : Klik)

***

Oleh itu, kita kena menggunting hari Isnin, Khamis dan Jumaat agar lebih keberkatan (ikut cara Islam).. 😀

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: